Spacerem po Warszawie…

21 listopada 2022 Galeria

Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Kochanowskiego w Olecku z klasy II wybrali się 17 i 18 listopada 2022 r. na dwudniową wycieczkę do Warszawy. Wycieczka odbyła się w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pt. „Poznaj Polskę”. Celem wyjazdu było uatrakcyjnienie procesu edukacji i umożliwienie uczniom poznania stolicy Polski- jej tradycji, zabytków kultury i historii.

Program wycieczki obejmował Muzeum Łazienki Królewskie, nazywane „najszczęśliwszym miejscem w Warszawie”. To letnia rezydencja króla Stanisława Augusta. Tworzą ją klasycystyczne zabytki i historyczne ogrody.

Można tu było odpocząć, obserwując przyrodę, pogłębić znajomość oświeceniowych idei oraz odwiedzić takie perły architektury, jak: Pałac na Wyspie (z Królewską Galerią Obrazów), Starą Oranżerię, w której znajdują się Królewska Galeria Rzeźby z  gipsowymi kopiami najsłynniejszych rzeźb starożytnego świata, a także Teatr Królewski, jeden z niewielu w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich; Pałac Myślewicki ( początkowo pomyślany był jako główna siedziba Stanisława Augusta), Biały Dom (pierwsza budowla na terenie Łazienek Królewskich wzniesiona od podstaw na zlecenie Stanisława Augusta) czy pięknie położony Amfiteatr. Z kolei w ogrodach Łazienek spacerowaliśmy ścieżkami i alejkami, podpatrywaliśmy pawie i karmiliśmy orzechami wiewiórki. Zawędrowaliśmy też pod Pomnik Chopina, gdzie od wiosny do jesieni w każdą niedzielę odbywają się koncerty. Łazienki Królewskie są piękne o każdej porze roku, także i teraz, kiedy już liście opadły z drzew i wieje wiatr. Można się o tym przekonać, oglądając zrobione tam zdjęcia. Warto się było wybrać na jesienny spacer do Łazienek Królewskich i zobaczyć królewskie ogrody.

Następnym punktem programu było zwiedzanie Starego Miasta. Podczas spaceru po Starym Mieście odbyliśmy wyprawę pełną wzruszeń i wrażeń. Nasz przewodnik opowiedział o dawnej Warszawie, o historii stolicy z jej pięknymi i tragicznymi momentami. Na naszej trasie były symbole miasta. Spacer rozpoczęliśmy od Kolumny Zygmunta, podziwialiśmy m.in. Archikatedrę św. Jana, najważniejsze warszawskie pomniki- Małego Powstańca i rzeźby Warszawskiej Syrenki, a także Rynku Starego Miasta, urokliwych uliczek, murów miejskich i Barbakanu. Była to niezwykła podróż w przeszłość, która pozwoliła nam chociaż trochę zrozumieć to wyjątkowe miasto. Oto jedno z naszych odkryć na Starym Mieście- na Podwalu wisi wyjątkowy zegar. Kolejne godziny wyznaczają znaki zodiaku. Poczekaliśmy do pełnej godziny… i zegar ożył, pewne elementy zmieniły swoje położenie! A to wszystko przy dźwiękach melodii do wiersza Marii Konopnickiej „A jak poszedł król na wojnę”. Podobał się nam ten zaułek Warszawy.

Po obiedzie w Śródmieściu Warszawy udaliśmy się na Powązki. Rozpoczęliśmy od zwiedzania najstarszej warszawskiej nekropolii na której spoczywają wielcy polscy pisarze, aktorzy, naukowcy, politycy itp. Cmentarz powązkowski to nie tylko miejsce spoczynku wybitnych osobistości, ale także dzieła sztuki w postaci rzeźb i nagrobków określanych mianem małej architektury. Zwiedzanie cmentarza to z kolei prawdziwa lekcja historii. W programie- między innymi- Aleja Zasłużonych z grobami Władysława Reymonta, Leopolda Staffa, Marii Dąbrowskiej i wielu innych. Następnie udaliśmy się na Powązki Wojskowe. Jest to cmentarz, na którym początkowo spoczywali żołnierze polegli w powstaniu listopadowym i styczniowym. Znajdują się tutaj również mogiły późniejszych bohaterów walki Polski o niepodległość. Podczas spaceru napotkaliśmy groby Tadeusza „Bora” Komorowskiego czy bohaterów książki „Kamienie na szaniec”. Zobaczyliśmy Kwaterę Brzozowych Krzyży oraz Kwaterę Pamięci Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Na cmentarzu wojskowym miejsce wiecznego spoczynku mają nie tylko wojskowi. Spoczęli tutaj również między innymi Julian Tuwim, Jana Brzechwa, Władysław Bartoszewski czy Kazimierz Górski. To była niezwykła lekcja historii.

Po aktywnie spędzonym dniu przyszedł czas na odpoczynek. Pobyt w hotelu w pobliżu Puszczy Kampinowskiej był okazją do wypoczynku, a spędzony tutaj czas miejscem miłych chwil i wspomnień.

Drugi dzień wycieczki zaczęliśmy od odwiedzenia jednej z największych atrakcji Warszawy- Zamku Królewskiego. Poznaliśmy królewskie życie polskich królów, odwiedziliśmy najważniejsze komnaty zamku i zakamarki królewskiej rezydencji. Poznaliśmy najskrytsze królewskie tajemnice i dowiedzieliśmy się, gdzie król spał, gdzie przyjmował gości, gdzie się ubierał, co jadł na śniadanie, dlaczego łoże królewskie jest takie małe, czy to wszystko jest naprawdę złote?  Zwiedzając Apartamenty Królewskie odkryliśmy trudną historię Zamku Królewskiego. Podczas spaceru po zamkowych wnętrzach podziwialiśmy dzieła sztuki- obrazy Rembrandta, Canaletta, Bacciarellego czy Matejki. Zbiory dzieł sztuki Zamku Królewskiego w Warszawie są odzwierciedleniem jego przeszłości.  Wspólna przechadzka po najpiękniejszych królewskich pokojach, opowieści o dworskim życiu, ceremoniale rozpalały wyobraźnię i stały się niezapomnianą przygodą. Warto skierować swoje kroki do tego miejsca i zobaczyć. Zachęcamy!

Tego dnia udaliśmy się na kolejne spotkanie z historią. Następnym punktem naszej podróży było Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Tam poznaliśmy nie tylko dzieje polskich Żydów, ale także współczesną kulturę żydowską. Nowoczesne techniki audiowizualne, z którymi mieliśmy tego dnia do czynienia, silnie wpłynęły na każdego z nas. Jesteśmy pewni, że dzięki tym doświadczeniom będzie nam łatwiej stawiać czoła odwiecznym zagrożeniom ludzkości – stereotypom, ksenofobii i uprzedzeniom. Będzie nam również łatwiej bronić postawy otwartości, tolerancji, a przede wszystkim szacunku do drugiego człowieka.

W międzyczasie zdążyliśmy być w restauracji, gdzie czekał gorący smakowity posiłek i skorzystać z czasu wolnego, by obserwować wielkomiejskie życie, zrelaksować się i odpocząć.

Cała grupa, pełna nowych wrażeń, doświadczeń i pozytywnych emocji wieczorem wróciła do Olecka. Wycieczka do Warszawy to dobrze wykorzystany czas. Uczniowie zdobyli wiele wiadomości, dotyczących historii stolicy, odbyli podróż przez stulecia miasta, poznali dorobek artystów. Dla młodzieży udział w wycieczce stanowił lekcję wychowania patriotycznego oraz piękna architektury Warszawy – zarówno zabytkowej, jak i współczesnej. To wszystko pozwoli uatrakcyjnić zajęcia lekcyjne, dzięki czemu nauka nabierze praktycznego wymiaru. Teraz przyszedł czas na dzielenie się wrażeniami z wycieczki.

Opiekę nad młodzieżą w czasie wyjazdu sprawowali nauczyciele: p. Mariola Pezowicz, p. Paweł Jewdokimow i p. Wojciech Pilichowski.