JESTEŚMY NO BELL!

JESTEŚMY NO BELL!

27 września 2022 Bez kategorii

Jako pierwsza szkoła w Olecku i okolicy podjęliśmy decyzję, że stajemy się szkołą

bez dzwonków! To się sprawdza –  już od kilku lat…

Bez dzwonków,                                                                        

bez schematów,                                                      

bez ograniczeń myśli naukowej,                                  

za to

– z uśmiechem,

– z energią,

– z kreatywnością!

Tak staramy się uczyć w I LO w Olecku!

Co daje nam brak szkolnego dzwonka?

  • Lepsze samopoczucie uczniów i nauczycieli.
  • Partnerskie traktowanie uczniów przez nauczycieli.
  • Poprawę relacji między nauczycielami i uczniami.
  • Uczniowie uczą się poczucia czasu i odpowiedzialności za wykonywane działania.
  • Motywowanie uczniów do większej samodzielności.
  • Uczniowie uczą się dobrze gospodarować swoim czasem, a także rzetelnie planować i wykonywać różne czynności podczas zajęć lekcyjnych.
  • Minimalizowanie stresu u uczniów.
  • Obniżenie poziom hałasu w szkole.
  • Uczniowie i nauczyciele starają się szanować czas.
  • Wspieranie podmiotowego traktowania ucznia, systemu edukacji opartego na zaufaniu i partnerstwie, a nie na nakazie.

Czas przeznaczony na zajęcia lekcyjne mierzymy w szkole za pomocą zegarów, umieszczonych w widocznych miejscach – dzięki nim każdy może skutecznie go  kontrolować. Ponadto, co przecież ma niebagatelne znaczenie, to doskonała lekcja zarządzania.

Po zakończonych zajęciach lekcyjnych nauczyciel dziękuje uczniom za uwagę oraz wspólną pracę i rozpoczyna się przerwa. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają możliwość kontrolowania czasu pracy i odpoczynku, dzięki temu mają poczucie, że są poważnie traktowani, ich wysiłek zostaje doceniony, a pomysły zrealizowane. Dzięki takiemu rozwiązaniu wspieramy system edukacji oparty na zaufaniu i partnerstwie, a nie nakazie i egzekwowaniu pracy.

Skuteczne funkcjonowanie szkoły bez dzwonków sprawdziło się również w Skandynawii, która zyskała sobie miano docenianej i modelowej edukacji europejskiej. Zapewne większość z nas pamięta, jaki niepokój i chaos w głowie wprowadzał dźwięk dzwonka. Badania jasno potwierdzają, że dzwonki powodują natężenie hałasu i podnoszą poczucie stresu, zarówno u uczniów, jak i u nauczycieli. Dźwięk dzwonka na przerwę przyczynia się także do eskalacji energii uczniowskiej oraz zdejmuje z uczniów odpowiedzialność za kontrolowanie czasu.

Organizując szkołę bez dzwonków promujemy zdrowe i bezpieczne warunki nauki i odpoczynku oraz samodzielność i odpowiedzialność.

Oprac.: E. Przemielewska

Skip to content