Współpracujemy:

 

Galeria: Święto matematyki w I LO!

14 marca 2019 roku już po raz kolejny uczniowie I LO obchodzili Dzień Liczby Pi. Uczcili w ten sposób rok 2019,  ustawowo uchwalony Rokiem Matematyki. Udekorowali szkołę w rozwinięcia dziesiętne liczby PI, plakaty, balony, upiekli ciasteczka polukrowane symbolem Pi. Zebrani wzięli także udział w gali rozdania nagród w kolejnej edycji konkursu fotograficznego  „Matematyka w obiektywie”. Uroczystość rozpoczął Burmistrz Olecka Pan Karol Sobczak, który również odniósł się do królowej nauk. Galę uświetniła także obecność Pani Urszuli Nejfert Naczelnika Wydziału Edukacji , Kultury, Sportu i Promocji oraz dwóch Pań- Eligii Bańkowskiej – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. H. Sienkiewicza  w Olecku oraz Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 im. M. Kopernika - Pani Barbary Taraszkiewicz.

 

Prowadząca uroczystość Emilia Przemielewska odczytała kilka ciepłych słów nadesłanych przez dr Magdalenę Makowską, germanistkę reprezentującą Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Wykonane przez Was zdjęcia dowodzą, że jesteście osobami o dużej wrażliwości i spostrzegawczości. Potraficie połączyć zdobywaną w szkole wiedzę z zakresu matematyki z tym, co obserwujecie na co dzień w swoim bliższym i dalszym otoczeniu. Doceniacie zarówno piękno przyrody, jak i użyteczność i estetykę przestrzeni publicznej, a zaobserwowane zjawiska potraficie opisać ciekawie i z humorem. Łączycie więc w sobie cechy, które są mi szczególnie bliskie. Jestem absolwentką I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kochanowskiego w Olecku, gdzie przez 4 lata uczyłam się w klasie o profilu matematyczno-fizycznym, ale moje życie zawodowe związałam z humanistyką. Myślenie analityczne, którego nauczyła mnie matematyka, bardzo przydaje mi się w mojej pracy zawodowej w charakterze nauczyciela akademickiego, ale także pomagało mi w nauce języków obcych, bo każdy język ma swoją wewnętrzną logikę, swoją „matematykę”, którą trzeba zrozumieć, by poprawnie i płynnie się nim posługiwać.

Życzę Wam, abyście pielęgnowali w sobie tę ciekawość świata, którą zaprezentowaliście w swoich pracach konkursowych. To ważna i cenna umiejętność, cechująca człowieka inteligentnego, wrażliwego i otwartego na to, co go otacza. Życzę Wam, abyśmy wyrastali właśnie na takich ludzi, realizujących w życiu swoje pasje i rozwijających talenty.

To nie jedyne słowa skierowane do uczestników naszego konkursu. Kolejne nadesłał także przyjaciel naszej szkoły , dr Zbigniew Paprzycki reprezentujący Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Miałem zaszczyt oceniać prace konkursowe „Matematyka w obiektywie”. Nie wiem na ile moje oceny prac zostały uwzględnione w ostatecznych wynikach, ale wyjaśnię moje wybory, które mogą być pewnym przesłaniem dla młodych umysłów.

Jestem matematykiem i jako pracownik wyższej uczelni całe życie zawodowe poświęciłem zastosowaniom matematyki. To zadecydowało o tym, że przedkładam treść nad formą, co można ująć słowami: minimalizm użytych środków w celu uzyskania pożądanego efektu oraz zwracam uwagę na tzw. sztukę z wyboru zapoczątkowaną przez dadaistów. Dlaczego ta sztuka jest matematycznie istotna? Jej istotą są między innymi dzieła inżynierskie, które odpowiednio eksponowane stają się dziełami sztuki. Czyż nie podobają się nam sylwetki samochodów, nowoczesne telefony, różne tkaniny,.. i tak można wymieniać bez końca. Wiele z tych rzeczy uważamy za śliczne, piękne,…

Co jest istotnego w tych dziełach dla matematyka? We wszystkich tych rzeczach tkwi myśl inżynierska, a tę właśnie myśl kształtuje matematyka. I nie koniecznie trzeba być inżynierem

– trzeba natomiast umieć myśleć twórczo, ale logicznie, abstrakcyjnie, ale konkretnie - czyli po prostu matematycznie.

Dla przykładu w zdjęciu  Walce babci zaprezentowano matematykę na dwa sposoby:

pokazano słoiki jako walce oraz zaprezentowano słoik jako wytwór myśli inżynierskiej, a

więc matematycznej. Zachowano przy tym prostotę formy przekazu i dodano zabawną nazwę. Pewnie sam Marcel Duchamp by się nie powstydził takiej prezentacji.

Podobnie w zdjęciu Twierdza geometrii przy zabawnej grze słów , bo na zdjęciu jest warowny zamek, zaprezentowano obok szeregu brył geometrycznych zmatematyzowaną myśl inżynierską.

Dlatego gorąco zachęcam, Was Uczniów, do przykładania dużej wagi do uczenia się matematyki, bo bez umiejętności abstrakcyjnego i logicznego myślenia nie ma rozwoju naszego świata.

14 marca jest też dniem urodzin Alberta Einsteina i Wacława Sierpińskiego. Nie wszyscy wiedzą, że w ostatnim roku swojego życia Einstein przeszedł na wegetarianizm.
Nieznanym sposobem obliczył on, że w ciągu całego swojego życia wykorzystał zaledwie 5 procent swojego mózgu. Podobno zapytany kiedyś: „(...)czy to prawda, że teorię względności rozumie tylko dwóch ludzi?” - odpowiedział pytaniem „A kto jest drugi?”.
Drugi z jubilatów Wacław Sierpiński długiego, jesiennego wieczora  poczuł się znudzony badaniem tajemnic Wszechświata i postanowił zrobić wycinankę. Wziął więc kwadratową tkaninę, podzielił ją na 9 części i wyciął środkową część. Następnie każdą z części podzielił na 9 części i znowu wyciął środkowe. Po wykonaniu +∞ takich wycięć rozłożył nowy dywan przed kominkiem i zadowolony ze swego dzieła, beztrosko zasnął, śniąc o całkach …Okazało się, że ów dywan posiada pewne ciekawe własności, które co prawda wprawiły w zachwyt świat matematyków, jednak okazały się barierą dla przemysłowej produkcji dywanów Sierpińskiego.  Dywan Sierpińskiego ma pole powierzchni równe 0, więc sklepy  sprzedające dywany na metry kwadratowe, nie zarobiłyby na nim ani grosza. Warto dodać że do utkania dywanu Sierpińskiego trzeba zużyć +∞ metrów nici  i +∞ godzin pracy, co znacząco podnosi ewentualny koszt produkcji.

Adrianna Stachelek – uczennica klasy II C także poszukiwała obecności matematyki , tym razem w filmie…Występ Kai Selwockiej okazał się być tzw. „ wisienką na torcie”. Wszyscy z zapartym tchem oglądali popisy oleckiej mażoretki, której program był hołdem złożonym matematycznym  figurom.

Nagrody zwycięzcom wręczała I Wicemiss Warmii i Mazur 2019- Natalia Schroder, która na co dzień jest uczennicą klasy IIIB1  I LO w Olecku, a także koordynator całego przedsięwzięcia matematyczka z pasją-  Elżbieta Guziejko, która w tym roku odebrała także Certyfikat Łowcy Talentów.

Lista nagrodzonych osób

Nagroda Główna – Eliza Supronowicz – klasa 3B2 I LO w Olecku – „Parabola, gdzie humanistyka matematykę spotyka”

Kategoria:  szkoły podstawowe klasy I – V:

1 miejsce – Bartosz Stachelek – SP nr 1 Olecko – „Słoneczna prosta”

2 miejsce – Antoni Orzechowski –  SP nr 1 - „Geometria późnego lata” 

3 miejsce -  Natalia Sadłowska – SP nr 1 w Olecku – „Matematyczny zawrót głowy”

Kategoria: szkoły podstawowe klasy VI – VIII i III gimnazjum

1 miejsce – Anna Januszczyk – SP nr 2 w Olecku – „Metro idealne”

2 miejsce – Maurycy Niemczewski – SP nr 2 w Olecku –„ Krzywe świetliste”

Kategoria: szkoły ponadgimnazjalne

1 miejsce - Bartosz Biszewski – I LO w Olecku – „ Widmo odległej symetrii”

2 miejsce -  Sandra Sosnowska -  Zespół Szkół nr 2 w Ełku – „Matematyczny relaks w symetrycznym świecie”

3 miejsce – Gabriela Jeglińska – I LO w Olecku – „Harmonia równoległości”

3 miejsce – Joanna Krajewska – I LO w Olecku – „Niebiańska delta”

Wyróżnienia

Daniel Kamiński, Jakub Wojnowski, Aleksandra Więcko, Klaudia Nowosadko Bartłomiej Śliwiński , Bartosz Łapszys Krzysztof Andruszkiewicz , Dawid Szczech Amelia Żylińska , Julia Domasik, Maciej Kosiński, Michał Kumkowski -Leonarczyk

Nagroda specjalna – Michalina, Laura i Aniela Rogińskie SP nr 2 w Ełku.

Nagroda za dowcipne uchwycenie matematyki – Aniela Żylińska –  SP nr 1 - „Walce babci Krysi”.

 

Warto brać udział w kolejnej edycji! Po raz kolejny czekają nas emocje, doznania estetyczne 
i oczywiście zwycięstwa!

Emilia Przemielewska